Daar zat ik dan, terug in een klaslokaal na een 2 jaar lange rondreis in Azië en Australië. Rond mij een oceaan van nieuwe gezichten, een deel van mij was zo nieuwsgierig om ze allemaal te leren kennen en een ander deel wou gewoon naar huis. Niet enkel door het feit dat ik buiten mijn comfortzone was maar ook omdat het ochtend was en ik mij liever in mijn bed zou bevinden.  Toen elk student in de klas was aangekomen had ik al een idee van met wie ik overeen zou komen en met wie minder. Dit is misschien niet het beste om te doen maar zoals de meeste liet ik mij beïnvloeden door mijn vooroordelen. In mijn geval kijk ik hiervoor vooral naar de kleren. Een adidas trainingspak met witte nike airforces? Dit is wel het type persoon waar ik mee overeen zou komen.

Toen de leerkracht klaar was met de uitleg over wat deze richting exact inhield kregen wij onze eerste taak. We gingen de week rustig starten en kregen elk een kaart van de streek rond onze school. In groepjes of alleen moesten wij de op de kaart aangeduide plaatsen fotograferen. Natuurlijk ging ik voor de sociale optie en ging ik samenwerken met trainingspak en 2 anderen. Het was een korte opdracht dat slechts 45 minuten in beslag nam en eens dit gedaan was mochten we naar huis.


Dag 2

Op de 2de  dag van onze introductieweek hadden we in de ochtend een afspraak aan de ‘Cinema galeries’ gelegen in de Koninklijke Sint-Hubertgalerij, gebouwd in 1848 en een van de bekendste gebouwen in Brussel. Bij het binnenstappen van deze galerij viel de aandacht voor detail ogenblikkelijk op. Op de grond bevonden zich grote grijze tegels, met zowel links en rechts in de steen verwerkte versiering en winkeltjes afgewerkt met marmer. De natuurlijke lichtinval dankzij het hoge glazen plafond liet alles er nog meer uitspringen. In deze galerij bekeken we een documentaire over Brussel genaamd ‘our city’. Het was een interessante documentaire dat niet specifiek over de stad Brussel en haar gebouwen of geschiedenis ging, maar eerder over inwoners van deze unieke en multiculturele stad. In Brussel vallen er verscheidende culturen, origine en godsdiensten terug te vinden. In de documentaire werden zowel de positieve kanten, zoals bijvoorbeeld het delen van deze cultuur, als de negatieve kanten zoals de problemen die immigranten hier kunnen meemaken naar voor gebracht. Dat vond ik persoonlijk belangrijk omdat niet iedereen zich hier bewust van is.

Sint-Hubertgalerij
© Madieng Mbaye

Toen dit klaar was kregen we een boekje met verschillende opdrachten op. Een toffe manier om het stadscentrum te verkennen. Hiervoor moesten we door de heuvelstraat, een klein straatje met zowel links als rechts chocolatiers. In deze shops kan men chocolade in alle vormen en smaken terugvinden. Ik begon al te watertanden enkel door naar deze shops te kijken en de heerlijke zoete geur van de chocolade te ruiken. Eens je deze straat uitstapt kom je op de grote markt van Brussel uit. Een grote kasseien plein van 1500 m2 . Recht voor ons bevond zich het stadhuis, een immens gebouw met een toren van bijna 100 meter hoog met daarop een gouden beeld van de engel Michaël die een draak velt. Alle gebouwen rond ons waren tot in detail bewerkt in de steen met hier en daar gouden afwerkingen.

Stadhuis
© Madieng Mbaye

Dag 3

Op dag 3 hadden we afspraak om 09:00 naast het Robert Schuman standbeeld, vlakbij het Jubelpark. Van hieruit vertrokken we per groep met de fiets door Brussel. Door de snelheid had je altijd een briesje op je gezicht wat zeker wel deugd deed voor iemand als mij die in jaren geen fiets meer had aangeraakt. Zo gingen we door molenbeek en andere deelgemeenten van Brussel. Dit was zeer interessant omdat we ook de niet toeristische of drukke plaatsen van Brussel leerden kennen.

In de namiddag gingen we weer in groepen door Brussel stappen en een paar musea bezoeken zoals het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis of het huis van de Europese geschiedenis, een museum die door veel toeristen afkomstig van de Europese unie bezoekt wordt. Hierbij hadden wij het geluk dat het zich zo dicht van onze school bevind.

Om de dag af te sluiten hadden we een afspraak om 19u15 voor het nationaal theater. Hier gingen we naar Wakatt kijken. Een kleurrijke en energierijke optreden met Afrikaanse achtergrond. Het draaide hierbij vooral om de menselijke natuur en instincten. Er werd tijdens deze voorstelling bijna geen woord gezegd maar toch was er een diep en duidelijk bericht.

Dag 4

Op de 4 stond ik in de ochtend op en was ik nieuwsgierig naar de musea die we vandaag zouden bezoeken. Namelijk train world en het Mima museum. Met volle goesting stapte ik in mijn auto en reed ik naar het station van mijn dorp. Toen de trein aankwam wou ik mijn mondmasker aandoen maar blijkbaar was ik die vergeten en mocht ik dus te trein niet opstappen. Daaropvolgend stuurde ik dus een berichtje naar mijn leerkracht om de musea te mogen bezoeken met een andere klas omdat hun afspraak een uurtje na ons was en ik dit dus nog kon halen.

Toen ik een anderhalf later toekwam aan het station van Schaarbeek kon ons bezoekje eindelijk beginnen. In dit museum kwamen we meer te weten over de historie van de Belgische treinen en treinnetwerken. Geopend in 2015 door koning Philippe kregen we in train world 22 locomotieven te zien, zowel modernere als typische oude stoomlocomotieven van de 19de eeuw met schoorstenen net een mini Titanic en duidelijke mechanische onderdelen aan de buitenkant.  Ook was er een treinsimulator aanwezig, hoewel het dan niet de bedoeling was om ons hier mee bezig te houden tijdens de rondleiding was het iets te verleidelijk. Ineens hoorden we een stem roepen “wij zien hier niet om te spelen maar om bij te leren”. De leerkracht was teruggekeerd om ons te komen halen omdat wij hierdoor achter liepen op de groep en zo hebben we voor de eerste keer onder onze voeten gekregen, maar dit was het allemaal waard. Als er zich ooit een noodgeval voordoet zal ik de besturing van de trein wel overnemen.

VIDEOS: Train World, une aventure inoubliable - Train World
Pays de waes locomotief
© Trainworld

Later die dag hadden we een afspraak aan het MIMA museum. Een museum voor hedendaagse kunst en voor mij wellicht het leukste en interessantste museum dat ik deze week heb bezocht. Het thema van de tentoonstelling was ‘ZOO’. Hierbij wouden ze het menselijk karakter uitbeelden aan de hand van foto’s, schilderijen en kunstwerken van dieren. Zoals de meesten wel weten kan men een vals persoon vergelijken met een slang, de koning met een leeuw of een vos met een sluw persoon. Wat mij hierbij opviel was dat het algemeen bericht dat verstopt was achter deze kunstwerken vooral ging om het feit dat de maatschappij slecht in elkaar zit. Dat een democratie niet altijd is zoals het hoort te zijn en dat mensen verzot zijn op geld en hierdoor niet helder nadenken. Dit is ook de reden waardoor ik dit museum top vond. Hoe langer je naar een kunstwerk keek hoe beter je het begreep en ik was ook helemaal eens met wat ze de mensen duidelijk wouden maken.

Dag 5

Op de laatste dag  gingen we naar het BELvue museum en Brussels Experience. Beide zijn gelegen bij het koningsplein. We begonnen meteen met ons bezoek aan het Belvue museum, zowel het officiele museum van Brussel en haar geschiedenis als het centrum voor democratie. Het is the place to be voor mensen die meer te weten willen komen over de werking van Brussel en België. De museum was onderverdeeld in 7 kamers met elk een apart thema: democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, taal en Europa. In deze kamers leerden we over hoe België is geëvolueerd en hoe het de België is geworden die we vandaag de dag kennen. Dit werd duidelijk gemaakt aan de hand van meer dan 200 objecten verspreid over de kamers.

Koningsplein Brussel – Bontinck
Koningsplein
© Koen Van Damme

Toen we hiermee klaar waren was het  tijd voor de laatste museum van de week, Brussels Experience. Dit was een iets meer interactief bezoek omdat we in groepen van 3 een bundel kregen met daarop een kruiswoordraadsel. We moesten in elke kamer aan de hand van een spel een woord kunnen vormen door bijvoorbeeld een juiste tekst terug te vinden die op de muur geschreven was.

Erasmushogeschool campus bloemenhof
© Madieng Mbaye

De eerste dag vond ik het maar eigenaardig om op een hogeschool nog dit soort uitstappen te doen. Voor mij was dit iets dat gedaan werd op de basisschool of secundair onderwijs maar uiteindelijk bleek het een enorm interessante week te zijn. Ik heb zeer veel geleerd over onze hoofdstad en de stad waar ik voor de komende 3 jaar ga studeren, maar dit was voor mij niet het belangrijkste. Zeker met de huidige pandemie was het fijn om nog eens nieuwe mensen te leren kennen en zelfs nieuwe vrienden te maken. Zonder deze inleidende week zouden we de hechte klasgroep die we momenteel zijn niet hebben en zouden we minder onderlinge steun hebben. Dit bewijst dat één week grote gevolgen kan hebben en ik het voor niets zou willen hebben gemist.

Bovendien was alles dat we geleerd hadden leerstof voor een examen. Dit waren misschien wel de tofste en makkelijkste studiepunten om terug te verdienen. Niet om te op te scheppen maar ik haalde voor dit onderdeel 18/20. Als je dus een gids in Brussel of een treinconducteur zoekt ben je bij mij op het juiste adres. 😉

Mijn eerste week hogeschool zat er officieel op. Wat er mij te wachten stond voor de komende 155 weken was een mysterie dat ik met open armen zou gaan ontvangen.

Hallo, mijn naam is Madieng en ik ben een 22 jaar oude toerisme en recreatiemanagement student op het erasmushogeschool Brussel. Waarom ik dit studeer? Simpelweg omdat ik van reizen mijn passie heb gemaakt en ik deze later graag met mijn professioneel leven zou willen combineren
Posts created 1

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top